Maren tester nye treningsmetoder del 1: YouTube

De siste 4 årene har det ikke blitt mye trening på meg. Skole, jobb, TV, data, Facebook og livet generelt sett har blitt prioritert høyere enn trening. MEN jeg kommer fra en bakgrunn som danser, med 16 år ballett på ryggen, tre år på Vågsbygds danselinje, flere år enn jeg kan huske på ski og brett på Hovden, sommere som orienteringsløper og kurs i alt fra svømming og ridning til håndball og turn.

Og nå begynner jeg å kjenne det på kroppen igjen, endelig er lysten til a trene tilbake og jeg utnytter det for fullt. Men med denne bakgrunnen er det ikke rart at jeg syns tredemølle-løping og enkel styrketrening fort blir kjedelig. Så jeg har satt meg som mål å prøve ut nye idretter denne høsten, alt fra fekting til arial movement, men først har jeg prøvd ut youtube-trening.

Youtube-trening er en egen kategori og en egen verden av treningsformer spesieldesignet for å fungere som en slags personlig trener i hjemmet. En oppdatert (og gratis) versjon av de kleine treningsvideoene man kan kjøpe på TVshop.

De har catchy/tacky navn som «10 minute Booty Shaking Waist Workout» og «The 20 Minute Killer Core Workout Video!» og inneholder overtrente mennesker som forteller deg at hvis du gjor dette ofte så kommer du til å se ut som en babe/hunk neste gang bikini-sesongen treffer. Og det har de sikkert rett i.

Jeg koblet til macen til TVen så jeg fikk videoen i større format og med bedre lyd, men det er litt opp til deg, dataskjermen er som regel stor nok.

Nå bor jeg i et kollektiv som for øyeblikket fungerer som hostell, så å skulle oppta stua på noe tidspunkt om morgenen eller kvelden involverer at man nødvendigvis får et publikum. I dette tilfellet en stk veldig sarkastisk surfetype (kjæresten til en av mine romkamerater). Dette kan være en smule demotiverende, så å trene på sitt eget rom kan være en fordel.

Videoen i seg selv er som sagt også ganske klein, men etter gode tre minutter har du glemt hvor kleint det er. Jeg prøvde ut Tiffany Roths 10 minute Booty Shaking Waist Workout, og fyfader det tar på lårene. Jeg lo litt, knakte med tennene mye og ble til slutt joinet av en av romkameratene (ikke sarkastisk surfertype) fordi det så så morsomt ut. Suksess!

Fulgte opp med to gjennomganger av Beyonces nå verdenskjente «Move Your Body»-dans, etterfulgt av 10 minutter yoga (styrke og smidighet), før jeg kollapset på gulvet og sov der i en time. Nesten. Med trenere som skriker til deg fra tv-skjermen om at du ikke må gi opp, «bare 15 repetisjoner til!», samtidig som de løper rundt med sixpacks er overraskende godt for treningsmoralen. Selv om man blir gjennomvåt av svette og krampa tar tak i lår, legger, rumpe og alt annet du kan få krampe i. Da youtube-yogainstruktøren til slutt avsluttet med et bukk og «namaste» var jeg ødelagt. På en bra måte.

Konklusjon: YouTube-trening = litt kleint i begynnelsen, men potensielt kjempemorsomt, og uten tvil en type trening som vil få deg til å svette like mye som de timene du betaler for på treningssenteret. Perfekt for dager hvor Sats og Elixia er litt for langt unna, og dørstokkmila tar overhånd.

fotokreditt: sarkastisk surfetype.