Yoga 101: Det du trenger å vite om yoga

Yoga har de siste årene etablert seg som standardtreningsform på lik linje med aerobic og spinningklasser. Jeg tar klasser med jevne mellomrom når jeg føler at kroppen trenger litt detox og balanse i en ellers junkfood-fylt hverdag. Og som yoga-tilhenger får med jevne mellomrom spørsmål om «hvorvidt yoga faktisk egentlig er noe trening», «om det funker», «hva som er forskjellen på bikram og ashtanga yoga» og «hva som er greia, sånn egentlig?»

Hva er yoga? Yoga er en meditasjonsform utviklet i oltidens India innenfor hinduisme, buddhisme, jainisme og sikhisme, som en metode for å nå et høyere nivå av spiritualitet og nærhet til gud og universet (Brahman). Meditasjon og pusteøvelser er to veldig viktige deler av alle former for yoga, men utover det finnes det utallige former for yoga. Yoga har de siste 40 årene fått fornyet popularitet i vesten, spesielt som treningsform, og et verktøy for å motvirke stress og muskelsmerter. Jeg liker yoga spesielt godt fordi det er styrketrening hvor du bruker din egen kropp som vekter. Det føles mer naturlig og riktig for kroppen enn å bruke manualer.

Det finnes som sagt ekstremt mange forskjellige typer yoga, men noen møter du oftere på enn andre når du drar på yoga-klasser. Kort fortalt ser fordelingen slik ut:

Hatha Yoga – Dette er grunnformen for det man forbinder med yoga nå om dagen. Treningsformen yoga. Klasser i hatha yoga, eller bare nybegynner klasser i yoga som de ofte heter i Norge, er enkle og ment som en måte å øke livsglede. Den kombinerer pusteteknikk og meditasjon med posisjoner, og poenget med klassene er å få balanse i kroppen slik at hodet også kan slappe av. Stressless med andre ord.

Ashtanga (eller Astanga) Yoga – Dette er ikke for nybegynnere eller folk som er i dårlig fysisk form. Ashtanga yoga er krevende fysisk, med en lang rekke posisjoner som er ment til å få svetten til å renne og kroppen til å brenne. Resultatet av ashtanga yoga skal være økt fleksibilitet, stamina, styrke og et klart sinn. Anbefales på det sterkeste!

Bikram Yoga – Bikram ble skapt av Bikram Choudhury, som i sin tid vant OL i vektløfting, og dette beskriver yoga-formen ganske godt. Bikram handler om styrke, og om å gi nytt liv til alle deler av kroppen din, hver muskel, hver sene. Alt. Allikevel er denne yoga-formen kanskje mest kjent for det faktumet at man trener i temperaturer mellom 35-40 grader. Dette for å øke fleksibilitet og forhindre skader. Må oppleves.

Kundalini yoga – Ofte omtalt som Yoga of Awareness (bevissthets-yoga). Handler om å få kontakt med alle sine sanser, men også noe spirituelt. Dette er en yoga form som innebærer mye meditasjon, pusteøvelser og spirituell sang.

Power Yoga – Dette er den amerikanske versjonen av Ashtanga yoga, og den tar den allerede tunge yogaen til et nytt nivå. Istedenfor å ha pause mellom de forskjellige posisjonene, utføres alt i en kombinasjon, nesten som en koreografi. Øvelser som push-ups og håndstående er også bakt inn i miksen og gjør dette til en treningsform for de som vil bygge styrke.

De fleste treningsstudioer i Kristiansand og omegn tilbyr yogaklasser. I tillegg har du yoga klasser i 3 etg. i Det Hvite Hus i Markens.