Unngå vinterdepresjoner


Jeg er, som mange andre, litt muntrere når det er vår og sommer. Når høsten og vinteren kommer, så sniker vinterdepresjonen seg innpå. I år har jeg satt i gang forebyggende tiltak for å gjøre tilværelsen litt bedre i de mørke månedene.


Mosjon:
 Trening utløser endorfiner, og gjør godt for kropp og sjel. Jeg har ikke fraktet treningstøyet mitt hit enda, så jeg nøyer meg med å gå tur i minst en halvtime hver dag mens det er dagslys, for å prøve å få litt ut av det lille sollyset vi har. I tillegg til mosjon blir jeg kjent med området rundt der jeg bor. Vinn-vinn.

Kosthold: Et sunt kosthold er det viktig å prøve å opprettholde hele året. Fem om dagen er ikke så vanskelig, om man har litt grønnsaker til maten, og tar seg en frukt i ny og ne. Etter å ha lest litt rundt har jeg funnet ut at det særlig er noen næringsstoffer som er viktige å få i seg nå:

D-vitamin forebygger depresjon, en påstand støttet av forskning. Kroppen også produsere vitamin D om den utsettes for sollys. Om sommeren danner huden mye vitamin D. Om vinteren er lysmengden i de nordiske landene for liten til at vi selv kan danne tilstrekkelige mengder, og da bør dette tilføres via kosttilskudd.

Omega-3 skal også ha en deprimeringsdempende effekt, og er lurt å få i seg om vinteren. En får i seg både vitamin D og Omega-3 ved å spise fisk. Det er også mulig å ta Omega-3 som et kosttilskudd enten i form av kapsler eller flytende væske.

For å få full effekt av Omega 3-fettsyrene anbefales det å få i seg antioksidanter i form av C- og E-vitamin i tillegg, siden antioksidantene hindrer de flyktige omega-3 fettsyrene i å oksidere i kroppen. Den beste kilden til antioksidanter er krydder, bær, urter, fargerike grønnsaker, grønn te. (kilde)

Lys: Det er lurt å få med seg de få timene med dagslys som vinteren har å tilby. Stå opp tidlig, så får du med deg mest mulig av lyset. Jeg vil fraråde folk å ta turen innom solarium, selv om noen mener det forebygger depresjon, fordi solsenger sender ut stråling som øker fare for kreft. Noen opplever en virkning ved å bruke lysterapilamper, så jeg vil anbefale å forsøke det fremfor å ta sol.

Tenk positivt: Det er lett å mislike vinteren med kulde, lite lys, snø, måking, trafikkaos, sludd (som ofte forekommer på Sørlandet), for å nevne noe. Likevel mener jeg noe av nøkkelen til å holde humøret oppe ligger i å se ting med positive briller. Se forbi alt det irriterende med vinteren, og fokuser på de fine tingene ved årstiden. Kakao foran peisen, julelysene i Markens gate, flotte vinterlandsskap, myke skjerf og luer, mulighet til å gå på ski. Vinteren er fin, så i år skal jeg prøve å kaste de negative brillene mine, og trampe dem i stykker.

 

Så gjenstår det å se, om disse tiltakene vil virke. Jeg er i hvert fall optimistisk til det, så jeg tror jeg er godt på vei. Har du noen forebyggende tips til meg og andre, så del dem gjerne.