I’d rather be hiking … på Hovden

hovden7

Det var muligens litt tidlig på året for en dagstur innover Setesdalsvidda, men snøflekker til tross; Norge har aldri vært vakrere.

Det er mange som tilbringer vintersesongen i bakkene og skiløypene på Hovden, men da vi dro opp for å teste ut fjellskoene for et par uker siden var det kun tyskere å se i et av verdens fineste terreng. Tyskere og oss da. En liten gjeng sunn, norsk ungdom som etter oppholdet på Hawaii har oppdaget gleden av å gå på tur i naturen.

Eller hike som man sier i USA.

Vi startet fra Bjåen turisthytte rundt klokka 10, med en originaltanke om å gå til Sloaros via Sessnuten, for så å går turistforeningens løype tilbake til Hovden. Halvveis oppi heia ble tanken vraket til fordel for direkterute til Sloaros. Bratte fjellsider og en iskald, men spektakulær elv (den vi lenger nede i dalen kjenner under navnet Otra) ledet oss oppover og innover Setesdalsheiene i sola.

hovden2

I retrospekt burde vi sikkert ha gjennomført turen i juli/august, når snøen har smeltet og elva ikke går over sine bredder, men man skal da lære av sine feil og så videre, så vi gjennomførte turen i midten av juni istedenfor.

Etter 7 timer på vandring gjennom vakkert fjellandskap kom vi til slutt frem til at den eneste måten vi kunne nå Sloaros og turistløypa var å krysse elva. Vannet, som tidligere hadde sett så spektakulært og vakkert ut, viste seg å holde temperaturer nær frysepunktet (illustrert av snøbankene som smeltet ut i vannet mindre enn tre meter unna stedet vi krysset over) og banneordene lå veldig løst. Godt ingen fanget det på film (neida, vi har selvsagt alt på GoPro).

Sloaros nådde vi i det sola begynte å nærme seg horisonten, og de siste 17 kilometerne tilbake til Hovden ble tilbragt med en fantastisk solnedgang i ryggen. Flaks for oss, vidda er ikke noe sted å gå i mørket.

Vilt, vakkert og rått er ord som kan beskrive turen. Blod, svette og tårer også (men det snakker vi ikke om). Det er kanskje noe av det vakreste jeg har vært med på (bildene sier sitt), men da vi – 13 og en halv time etter avgang – krabbet inn i hytta på Hovden, har jeg aldri vært mer glad for å se en sofa, et pledd og et par hjemmestrikkede ullsokker.

hovden3

Vi nordmenn bruker mye tid og penger på å komme oss vekk fra Norge – for å oppleve verden – men denne sommeren utfordrer jeg deg til å utforske vårt eget land. Setesdalen er rett oppi veien, og naturen her er såpass spektakulær at tusenvis av turister drar på cruise, i campingvogn og bil hver sommer for å oppleve den. Kanskje på tide at vi også gjør det?