Iskrem til frokost

is-pa-pinne-11

Juli er den offisielle iskremmåneden i USA, og det er det vel på en måte i Norge også. Jeg feirer med å spise så mange is som overhode mulig, men det kan potensielt bli litt usunt i lengden (og litt kvalmende, for ikke snakk om kjipt for økonomien min). Derfor rotet jeg frem en gammel oppskrift jeg fant for lenge siden på is som er såpass sunn at du teknisk sett kan få lov til å spise den til frokost. Og så er den kjempegod også. Det er som regel en fordel, ikke sant? Lyst på en litt syrlig is på pinne i solskinnet? Her har du oppskriften:

is-pa-pinne-8

1 kopp med bær (bringebær og bjørnebær)
1 lime
3 1/2 ss sukker
5 dl gresk yoghurt
ca. 1 1/2 dl kokosnøttmelk
En klype salt

Jeg hadde bare 3 dl gresk yoghurt viste det seg, så jeg byttet ut de siste 2 dl med vaniljeyoghurt.

is-pa-pinne-2

Putt bærene i en liten bolle.

is-pa-pinne-1

Skjær limen i to og skvis ut juicen over bærene.

is-pa-pinne-4

Tilsett en spiseskje med sukker og bland sammen. Sett til side i 10-15 minutter for å la det trekke.

is-pa-pinne-5

Bland sammen yoghurt, kokosnøttmelk, 2 1/2 spiseskje med sukker og salt i en annen bolle.

Mos bærene med en gaffel, og bland sammen med yoghurt-miksen.

is-pa-pinne-6

Hell oppi ispinneformer (kan blant annet fåes kjøpt på Åhlens). Sett i frysen.

is-pa-pinne-7

Finn frem ispinner (jeg kjøpte mine på Hobbyhimmelen), og lek litt med dem imens du venter på at isen skal begynne å bli fast. Etter rundt 25-30 minutter kan du stikke pinnene i isen. Sett formen tilbake i fryseboksen. La isen stå i rundt 3-4 timer (eller til frokost imorgen).

is-pa-pinne-10

Bon appétit!