Fullsatt Sør Arena hver dag

På et snaut år har mobiltrafikken på m.fvn.no vokst fra et daglig besøk tilsvarende sittetribunen på gamle Kristiansand stadion, til hver dag å fylle opp Sør Arena.

Vi opplever god vekst i vårt generelle nettbesøk, faktisk blant de beste sammenlignbare nettavisene i landet, men veksten på mobil overgår alt. Trafikkbudsjetter og prosenttall har vi for lengst kastet i søpla, og den store kalkulatoren er ikke stor nok.

Ved inngangen på året var denne trafikken nesten ubetydelig, men så har noe skjedd. Dere som leser oss har nærmest revolusjonert deres bruk av smarttelefoner på fvn.no eller m.fvn.no som du nå får fra din smarttelefon.

Smarttelefonene er på vei til å bli allemannseie og brukervanene for mobil endrer seg raskt. Ved inngangen av året snakket de fleste om nettbrett, men det er mobilplattformen som virkelig har tatt av. Mobiltrafikken tilsvarer nå alt vi hadde av nettrafikk så sent som i 2005.

 

 FOTO: Tor Erik Schrøder / Scanpix

Til forskjell fra besøket fra datamaskiner, så holder mobilbruken seg jevnere også i helgene og i større grad gjennom ferier og høytider. Og tid på døgnet tyder på at mange nærmest står opp og legger seg med Fædrelandsvennen, via sine smarttelefoner.

 

Muligheten for å sjekke siste epost, nytt i sosiale medier og nettaviser og at verden rundt oss består, er en mulighet vi bruker ofte. I tillegg trekker mange frem mobilen i enhver pause, eller utnytter den lille skjermen til avslapping eller gjøre to ting på en gang – eksempelvis som skjerm nummer to når vi ser tv.

Gjennom året har vi sett andelen besøkende fra iPhone gå fra 60 prosent til 50 prosent, mens telefoner med Android-system har gått fra 20 prosent til 40 prosent. Den store taperen er Symbian som nå nesten er utradert fra våre statistikker.

I tillegg til at det leses nesten til alle døgnets tider, så bruker dere mer tid enn før. Vår siste mobilmåling viser en gjennomsnittlig tidsbruk på over fire minutter, mens det ved inngangen av året lå på under tre minutter. Grunnen til det handler trolig mye om endret bruksmønster, men også om mer innhold og bedre tilbud.

Gjennom en teknisk omlegging denne høsten får vi presentert mange flere nyheter og har langt flere muligheter på å servere deg godt mobilinnhold. Det har bidratt til de gode resultatene, men det er ingen hos Fædrelandsvennen som synes vi er bra nok, og vi setter mye trykk på mobilutviklingen i 2012. Det aller viktigste blir å by på en enda bedre nettavis og bedre løsninger for å utnytte teknologien i smarttelefonene med gode levende bilde-opplevelser og mer lesevennlig navigasjon.

I tillegg til det vil vi utvikle noen nisjeapplikasjoner til smarttelefonene og by dere. Hver applikasjon skal fylle et bestemt behov, enten det er en nisje innenfor et bestemt tema eller noe som praktisk i din hverdag. De første har vi temmelig klare på tegnebrettet og vi slipper de rundt påsketider.

Har du noen app-ønsker, så send meg gjerne en epost eller legg de igjen i kommentarfeltet.